Veksten av funksjoner og applikasjoner former hverdagen

Bloggoppgave 9:

LA Times melder at spillkonsollen Microsoft Xbox360 nå brukes mer til å se film, høre musikk etc enn til spilling. 

Pensumsartiklene til Lee og Lee, og Kaplan og Haenlein diskuterer også hvordan bruksmønstrene endres når de teknologiske rammebetingelsene utvikles.
Ta utgangspunkt i noe av det som tas opp i disse artiklene og gjør en refleksjon basert på noe du selv har lagt merke til 

Funksjoner påvirker bruken
Spillkonsollen Xbox kom for første gang i Amerika i november, 2001. Konsollen tilkobles tv og man styrte via kontroller. I år 2002 ble det mulig å koble konsollen til nettet og man kunne spille mot andre mennesker, verden rundt. Utviklingen eksploderte, og Xboxen din kan du utnytte til en rekke av muligheter. Det finnes mange forskjellige applikasjoner som du kan subscribe til. Du kan blant annet streame sport, filmer og serier, og nyere undersøkelser vider at mindre enn 50% av brukerne utnytter sin Xbox hovedsakelig til spill. De andre fasilitetene som konsollen tilbyr, er tydeligvis mer attraktive.

Internettgenerasjonen
Nye teknologier kommer ravende inn. Min generasjon har observert digitaliseringen vokse opp fra 0-100, og jeg kan huske tilbake til vårt første modem som var koblet opp til tellerskritt på fasttelefonen. ”Ikke mer enn en halvtime om dagen,” husker jeg mamma sa. Internett var dyrt. Etter hvert kom bredbåndet, og vi kunne snart surfe på nett så lenge vi måtte ønske til en månedlig fastpris. Internettbruken eksploderte parallelt med dette.  Jeg kan huske helt tilbake til Napster-tiden, Popit-chat, MSN Messenger og nettsamfunnet Blink. Facebook-epoken, som for min del begynte i år 2007 har virkelig eksplodert, og kan nå anses som en parallell verden ved siden av den fysiske verden. Det som er klart og tydelig, er det at bruksmønsteret  endrer seg ettersom nye teknologier, applikasjoner og oppgraderinger kommer.

Statistikk
Jeg ser på internett som den mest utbredte teknologien i dag. En undersøkelse gjennomført av MedieNorge avslører hvor mange timer alle i Norge fra 9-79 år bruker på internett. For 12 år siden, i år 2000, var det snakk om gjennomsnittlig 18 minutter per dag. I 2011 var vi oppe i 86 minutter. Undersøkelsen viser også hvor stor andel av befolkningen som har brukt internett i prosenttall. I år 2000, snakket vi om 27%, mens i 2011 er vi helt oppe i 80% av samme aldersgruppe. Det viser en helt vanvittig økning. Det avgjørende for dette mønsteret slik jeg ser det, er en blanding av internettdekning, priser og utviklingen av programvarer og sosiale medier. Personlig bruker jeg nettet mer i dag enn for 5 år siden. Slik jeg ser det, er dette fordi det finnes flere medier for meg å bruke tid på i dag.

Firkantet i øynene
Jeg vil anta at jeg bruker et sted mellom 5 og 10 timer hver dag på internett. Dette er  avhengig av hvilke gjøremål jeg har for dagen. Det som opptar mest tid, er  studierelatert, Facebook, Spotify, nettavis og Twitter. Samtidig streamer jeg tv-serier og laster ned filmer på nett. TV-en bruker jeg ikke lengre.  For meg er timebruken min på nett veldig naturlig. For mor og far derimot, har bruken min alltid vært oppsiktsvekkende. Jeg tror aldri har vært annet enn kritisk til bruksmønsteret mitt. Jeg husker helt tilbake til 12 års-alderen da de bekymret seg for TV-bruken for oss unge. ”Dere kommer til å bli helt firkantet i øynene!” De ante ikke hva fremtiden ville bringe.

Ingen NRK-lisens i studentbudsjettet
Timebruken min på nettet i pc-sammenheng er helt klart økende sammen med funksjonene som tilbys. Desto mer funksjoner, desto  flere timer. TV-en min faller bort fordi jeg finner programmene og seriene jeg vil forholde meg til, på nett, helt gratis. Dermed slapper jeg også mer av i skuldrene ettersom jeg ikke går rundt og engster meg for at NRK-lisensmannen skal dukke opp på døra. Slike uforutsette kostnader vil jeg ikke inkludere i det trange student-budsjettet mitt.

Ikke nok med det..
En liten kartlegging av internettbruken på PC og MacBook er blitt presentert. Du synes kanskje mine 5-10 timers internettbruk var ille? Vel, dette var ekskludert smarttelefonen som jeg begynte å ta i bruk for et par år tilbake. En smarttelefon er en mobiltelefon med ytterlige funksjoner som kan minne om datamaskinfunksjoner. Du kan laste ned applikasjoner som gir deg tilgang på flere programmer, dermed også enda mer du kan bruke den til. 3G og mobilt internett til en fastpris i måneden gjør bruken meget utvidet. Dersom jeg ikke har MacBooken foran meg, sitter jeg gjerne på facebook via iPhone, eller tweeter om den elendige informasjonen man får på hjemmesiden til Hultsfredfestivalen. Sosiale medier er definitivt det tiden går til på smarttelefonenen min. Først var det Facebook, så ble det Facebook og Twitter. I dag er det Facebook, Twitter, Spotify og Instagram som stjeler tiden min. For omkring 3 år siden, brukte jeg kun mobilen min til ringing og SMS. Smarttelefonen vendte dette på hodet umiddelbart.

Fremdeles litt fritid igjen
Nå lurer du kanskje på hvor mange timer jeg bruker på iPhonen min om dagen? Vel, jeg vil nok anta at det ligger på rundt 2-5 timer totalt. Dette er veldig avhengig av dagens timeplan. I følge disse tallene, så ser vi at jeg antakeligvis i dag bruker halvparten av døgnet mitt på nett. Hvis jeg anslår at jeg sover gjennomsnittlig 8 timer om nettene, ser vi følgende for de dagen der jeg er minst på nett: 5 timer på MacBooken + 2 timer på iPhonen + 8 timers søvn = 15 timer. Her gjenstår det 9 timer til forelesninger, jobb eller sosiale sammenkomster som hverdagen består av når jeg ikke er på nett. Jeg konkluderer herved med at jeg er svært glad for at jeg ikke har kjøpt meg en Xbox.

Kjedsomheten kan ikke lengre unnskyldes
Det som er avgjørende for utviklingen av bruken, er fasilitetene man kan ta seg til. Teknologien gir oss tilgang på tv-serier og filmer på nett. De sosiale mediene sluker fritiden vår, sammen med andre teknologiske medier som Xbox og Playstation. Smarttelefoner med et hav av applikasjoner gir oss mangfoldige muligheter. Medieteknologiens barn vil aldri kjede seg igjen.

http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=it&queryID=315

2 kommentarer om “Veksten av funksjoner og applikasjoner former hverdagen

  1. Hei! 🙂 meget flott artikkel hvor du berører emnet på en flott måte. Jeg likte delen hvor du sammenlignet nåtiden med tidligere tid. Man trenger ikke gå lengre tilbake en 10-15 år så ville dette vært helt absurd å snakke om. Dette med antall timer du bruker tror jeg er ganske gjennomsnittelig 🙂 jeg bruker sikkert internett og lignende funksjoner vel så mye som deg:) Før internette ble så utbredt så kunne det faktisk hende at jeg kjedet meg, hvis jeg ikke hadde noen å leke med:) Nå skal det godt gjøres å kjede seg faktisk, det er alltid noe man kan finne på. Enten det er å surfe, høre på musikk, spille xbox osv.

  2. Hei Maja, du skriver utrolig bra! Dette er god lesing, ikke bare lærer jeg meg noe nytt, men du får meg også til å ville lese mer. Når det er sagt. Er jeg forøvrig helt enig i det du skriver, og du drar opp mange momenter som det er lett å kjenne seg igjen i. Det er klart at dagens samfunn er opptatt av å utvikle til det nyeste av det nye, og det er ikke alltid like lett å følge med, derimot tror jeg vår generasjon faktisk er de som følger mest med. Fordi vi står midt i en spennende utvikling, og ikke er vant til det ‘tradisjonelle’ i likhet med vår eldre generasjon. Så vi er litt heldige der. En annen ting er at jeg tror det er viktig å følge med for ikke å falle ut av det som digitaliseres. Da dette helt sikkert kommer til å bli et omfavne mye i vår oppvekst fremover også. Men som sagt er jeg veldig enig i det du skriver, og eksemplene du drar frem.

    Vibeke

Legg igjen en kommentar